Jak szkolić kursantów przy wykorzystaniu CuH

Jak szkolić kursantów przy wykorzystaniu CuH - strategie przeprowadzania szkoleń, wpływ VR oraz mechanizmy minimalizujące negatywne odczucia

Niejednokrotnie przy okazji sprzedaży czy prezentacji naszego oprogramowania do przeprowadzania szkoleń, spotykamy się z pytaniem: „Jak szkolić kursantów przy wykorzystaniu CuH?”. Klienci mają obawy, że sam proces szkolenia może być czasochłonny, a część kursantów nie będzie dobrze znosić VRu. Zarówno w przypadku pierwszej, jak u drugiej wątpliwości, mamy pewne doświadczenia, którymi chcielibyśmy się podzielić z naszymi czytelnikami.

Immersja – doładowanie bodźcami

Jak wspominaliśmy w poprzednim wpisie, największa zaletą technologii VR jest pełne zanurzenie, uniemożliwiające dekoncentrację w trakcie uczestniczenia w szkoleniu. Dzięki tej immersji kursant w 100% oddany jest zadaniu, przez co o wiele bardziej skupia swoje zmysły i zapamiętuje przekazane mu treści. Niestety – takie narażenie na różnorakie bodźce w połączeniu z odizolowaniem od otaczającego świata, może potencjalnie sprawiać problemy niektórym osobom. Mając to na uwadze, szkolenie Company (Un)Hacked przygotowaliśmy w wersji maksymalnie statycznej. Jedyny dynamiczny, i to tylko w pewnej części scenariusz, to „dziesiątka”. Poza jego fragmentem, wszystkie etapy kursant przechodzi siedząc, a za całe sterowanie odpowiadają trzymane w dłoniach kontrolery. Nawet mniej wprawni w obsłudze nowinek technologicznych pracownicy na pewno dadzą sobie radę. Nie powinny także przeszkadzać im założone na głowę gogle VR czy odizolowanie od świata zewnętrznego.

Strategie przeprowadzania szkoleń – małe, średnie i duże grupy

Przejdźmy teraz do odpowiedzi na kluczowe pytanie: „Jak szkolić kursantów przy użyciu gogli VR i CuH?”. Wszystkim klientom, ale także innym zainteresowanym, pragniemy zaproponować trzy strategie, dostosowane do różnych grup docelowych. Kursantów dzielimy ze względu na liczebność grupy oraz poziom ochrony, którego wymaga zajmowane przez nich stanowisko. I tak proponujemy:

  1. Wariant pełny (indywidualny)

    Każdy kursant przechodzi pełny cykl szkoleniowy (10 scenariuszy) w goglach – jednorazowo 3 – 4 scenariusze (efektywna godzina szkolenia). Ten wariant jest najbardziej optymalny pod względem wyników, jednak jest też najbardziej czasochłonny. Dedykowany jest dla firm, które muszą przeszkolić mniejszą grupę docelową, jednak są to kluczowi pracownicy, mający dostęp do najważniejszych danych firmowych. Szkolenie jednego pracownika zajmuje zwykle 3 sesje (dni), jednak taka osoba w 100% korzysta z immersji VR. Mamy zatem pewność, że w najwyższym możliwym stopniu poznała omawiane zagadnienia.

  2. Wariant szybki (mała grupa)

    Dedykowany dla grupy obejmującej maksymalnie 10 kursantów. Każdy pracownik przechodzi jeden scenariusz w goglach, reszta obserwuje rozgrywkę na ekranie. Na koniec każdego scenariusza w ramach dyskusji odbywa się omówienie zagrożeń, analiza dokonanych wyborów i wyciągnięcie wniosków. Ten wariant pozwala w 3 godziny przeszkolić 10 osobową grupę, zatem w jeden dzień można zrealizować szkolenie dla 20 osób z firmy. Wariant ten jest optymalny dla osób korzystających z komputera w codziennej pracy, ale niemających dostępu do kluczowych danych firmowych. Każdy uczestnik w pewnym stopniu korzysta z immersji VR.

  3. Wariant masowy (duża grupa)

    Grupa ponad 10 użytkowników. Wybrańcy (lub osoby najbardziej podatne / zajmujące w miarę ważne stanowiska – max. 10) przechodzą scenariusze w goglach. Reszta obserwuje rozgrywkę na ekranie. Tutaj także na koniec warto podsumować wiedzę, przeanalizować podjęte decyzje i wyciągnąć wnioski. W tym wariancie w ramach 3 godzinnego spotkania przeszkolona zostanie cała grupa, jednak tylko jej część (aktywnie realizująca scenariusz) skorzysta z immersji VR. Reszta, jako widzowie, będzie uczyć się, oglądając poczynania współpracowników oraz wyniesie wiedzę z dyskusji po każdym scenariuszu. Ten wariant dedykowany jest głównie celom prezentacyjnym. Nie rekomendujemy go jako stricte przeznaczonego do szkoleń, chyba, że dla pracowników, posiadających ograniczony dostęp do zasobów firmowych.

Która strategia dla kogo?

Czy stanowisko pracownika wymaga pełniejszego szkolenia, czy wystarczy, że będzie on częściowo uczestniczył w roli słuchacza, zależy od indywidualnych warunków w każdej firmie i instytucji. Nie jesteśmy w stanie dokładnie wskazać osób, które muszą uczestniczyć w indywidualnym szkolenie. Podobnie nie możemy rekomendować masowego szkolenia dla konkretnej grupy odbiorców, gdyż nie znamy specyfiki pracy wszystkich naszych klientów.

Najczęściej spotykamy się z łączeniem dwóch lub więcej strategii szkoleniowych. Zwykle firmy przeprowadzają szkolenia indywidualne dla kluczowych pracowników oraz szkolenia szybkie w grupach do 10 osób, dla pracowników z ograniczonym dostępem do danych. Ważne, żeby pozwolić również tej drugiej grupie na zapoznanie się ze szkoleniem oraz umożliwić im przejście wszystkich scenariuszy w miarę możliwości, ale także i ich zainteresowania.