Audyt cyberbezpieczeństwa – najważniejsze zagadnienia czyli podstawa podstaw

Audyt cyberbezpieczeństwa - najważniejsze zagadnienia - określenie zakresu, ocena ryzyka, reakcja na incydenty, szkolenia dla pracowników

Kiedy warto przeprowadzić audyt cyberbezpieczeństwa?

Kiedy ostatnio w Twojej firmie przeprowadziłeś audyt cyberbezpieczeństwa? Jeśli zastanawiasz się i nie możesz sobie przypomnieć, istnieje ryzyko, że Twoja sieć, pracownicy i dane mogą być bardziej narażone na ataki, niż jesteś w stanie sobie nawet wyobrazić.

W obliczu wzrastających strategicznych zagrożeń cybernetycznych, takich jak ransomware i ataki na łańcuchy dostaw, firmy zmuszone są do poszukiwania rozwiązań wzmacniających ich ochronę cybernetyczną. Audyty bezpieczeństwa cybernetycznego są niezbędne w tak dynamicznym krajobrazie zagrożeń, pozwalając firmom zidentyfikować i zarządzać potencjalnymi ryzykami, zanim przerodzą się w pełnoprawne naruszenia danych. Audyt rozwiązań i procedur z zakresu cyberbezpieczeństwa jest procesem ciągłym. Należy przeprowadzać go jak najczęściej. Warto także wspomagać się najwyższej klasy rozwiązaniami informatycznymi (np. EDR), pozwalającym stale czuwać nad właściwym poziomem ochrony.

Najlepsze praktyki przeprowadzania audytu bezpieczeństwa cybernetycznego

Wykonanie audytu bezpieczeństwa cybernetycznego może wydawać się przytłaczające, ale tak naprawdę takie nie jest. Wystarczy postępować zgodnie z tymi trzema prostymi krokami:

Określenie zakresu

Pierwszym krokiem w planowaniu audytu jest ustalenie, które aspekty Twojej polityki bezpieczeństwa cybernetycznego powinny być w nim uwzględnione. Wymaga to określenia celu badania, zidentyfikowania kluczowych podmiotów do oceny oraz zaplanowania samego procesu wykonania audytu.

Ocena ryzyka

Po określeniu zakresu, następnym krokiem jest ocena ryzyka związanego z cyberbezpieczeństwem. Zadanie to ma na celu wykrycie potencjalnych zagrożeń w ramach audytu oraz istniejących środków bezpieczeństwa do ich przeciwdziałania.

Najpopularniejsze zagrożenia cybernetyczne obejmują:

  • Ataki typu DDoS (Distributed Denial of Service) – złośliwe próby przeciążenia serwera nadmierną ilością fałszywego ruchu, powodująca jego zawieszenie.
  • Inżynieria społeczna (Social Engineering) – destrukcyjna technika, która wprowadza pracowników w błąd, aby ujawnili poufne informacje. Przykłady to phishing (wyłudzanie danych) i w jego następstwie kompromitacja biznesowej poczty e-mail.
  • Wirusy (malware) – każdy program lub plik zaprojektowany do włamania, uszkodzenia lub unieruchomienia systemów komputerowych. Jednym z najbardziej szkodliwych typów malware jest ransomware, gdzie hakerzy szyfrują wrażliwe informacje organizacji i żądają okupu za ich odszyfrowanie.
  • Wykradzione wcześniej hasła – wcześniejsze wycieki danych mogą ujawnić dane pracowników, w tym hasła. Cyberprzestępcy mogą zdobyć te publicznie dostępne informacje, aby włamać się do kont firmowych i wykraść dane.
  • Podatności (Zero-Day Exploits) – są to niezałatane błędy w zabezpieczeniach, o których deweloperzy jeszcze nie wiedzą, a hakerzy wykorzystują je do nieautoryzowanego dostępu do wewnętrznych systemów.

Najskuteczniejszym zabezpieczeniem przeciwko tym zagrożeniom jest ciągłe monitorowanie bezpieczeństwa. Istnieją różnego rodzaju narzędzia, dzięki którym organizacje mogą wykrywać zagrożenia cybernetyczne w czasie rzeczywistym. Dzięki wczesnemu wykrywaniu podatności firmy mogą zminimalizować ryzyko poważnych incydentów bezpieczeństwa, takich jak nieuprawniony dostęp do danych, chroniąc tym samym swoje zasoby, reputację i wyniki finansowe.

Wdrożenie planu reakcji na incydenty

Po rozpoznaniu potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa cybernetycznego Twojej organizacji, ostatnim krokiem jest stworzenie i wdrożenie kompleksowego planu reakcji na incydenty. Dobrze opracowany plan reakcji na incydenty powinien obejmować następujące kluczowe elementy:

  • Hierarchizację ryzyka i metodykę naprawczą – 0pisz podejście do kategoryzowania ryzyka na podstawie jego nasilenia i pilności interwencji oraz procesy jego łagodzenia. Może to obejmować metody takie jak aktualizacje oprogramowania, wzmocnienie architektury bezpieczeństwa i segmentacja struktury sieciowej.
  • Plan zachowania ciągłości działania – jest to strategia działania, która zapewnia płynne odzyskiwanie po każdym wykrytym incydencie bezpieczeństwa. Plan ten powinien określać kroki minimalizujące zakłócenia operacji i utratę danych oraz przywracające systemy do normalnego stanu.
  • Dokumentację narzędzi bezpieczeństwa – zapisz używane narzędzia zapobiegawcze, wykrywające i reagujące w celu zabezpieczenia systemów bezpieczeństwa. Bądź gotowy na największy kataklizm i zminimalizuj czas niezbędny do podjęcia działania.
  • Plan komunikacji i szkoleń – obejmuje strategie informowania wszystkich zainteresowanych stron w przypadku incydentu bezpieczeństwa. Powinien także opisywać programy szkoleniowe dla pracowników i zasoby mające na celu podniesienie świadomości na temat ryzyka związanego z cyberbezpieczeństwem oraz odpowiednich protokołów postępowania w przypadku incydentu.

Ten ostatni punkt, czyli szkolenia, podobnie jak samo audytowanie, powinno być procesem ciągłym. W otaczającym nas, szybko zmieniającym się świecie zagrożeń, wiedza nabyta na szkoleniu bardzo szybko ulega przeterminowaniu. Doskonałą alternatywą dla tradycyjnych szkoleń, są szkolenia w wirtualnej rzeczywistości. Ciekawe, angażujące i wymagające myślenia – dokładnie tak, jak nasze Company (Un)Hacked. Dzięki odwróceniu ról i wcieleniu kursanta w rolę hakera, łatwiej zapamiętać wykorzystywane przez przestępców techniki. Przy takim podejściu nie ma mowy o nudzie – każdy uczestnik chce się dowiedzieć jakie kolejne zadanie na niego czego. Dopracowana szata graficzna, przemyślane mechaniki i ciekawe zadania tworzą rozgrywkę, która na długo pozostaje w pamięci. Nie czekaj – zaproś nas do siebie. Przyjedziemy z własnymi goglami VR i zrobimy show, jakiego jeszcze w dziedzinie szkoleń z cyberbezpieczeństwa nie było!